Project information
Design Thinking Action Lab 2021: dezinformace, informační chování a virtuální realita v paměťových institucích
- Project Identification
- MUNI/A/1456/2020
- Project Period
- 1/2021 - 12/2021
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Specific research - support for student projects
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Arts
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
- RNDr. Michal Černý, Ph.D.
- Bc. Radek Dobrovolný
- Mgr. Vojtěch Hamerský, DiS.
- Mgr. Ondřej Kadlec
- Bc. Dana Karulová
- Mgr. Gabriela Lichá
- PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.
- Mgr. Ing. arch. Jana Matyášová, Ph.D.
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
- Bc. Zdeňka Pospíšilová
- Mgr. Michal Půta
- Mgr. Kateřina Rajsová
- doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
- PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Design Thinking Action Lab je dlouhodobý projekt, kterým chceme paměťové instituce a informační centra podpořit v proměně na komunitní a znalostní centra. V rámci specifického výzkumu se chceme více zaměřit na problematiku informačního chování, rozšířené virtuální reality, sociálních inovací a digital humanities. Proměna knihoven z půjčoven knih na živá vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra je celosvětový trend. Je to hledání smyslu a role knihoven v digitální době. Registrovaných čtenářů ubývá. Poptávka po informacích se však nezmenšuje, jen se mění. Některé knihovny to vnímají jako součást svého poslání zajišťovat rovný přístup k informacím. Uvědomují si, že lidé v různých životních situacích mají různé informační potřeby. Využívají toho, že jsou neutrálním a bezpečným veřejným prostorem pro všechny bez rozdílu. Některé knihovny nové služby či akce přímo organizují. Některé pro ně poskytují zázemí a podporují propojování. Některé knihovny jsou dějištěm, některé prostředníkem. Někde je to součást strategie. Náš výzkumný projekt chce lépe pochopit současný stav a nabídnou metodologii a řešení pro transformaci služeb.
Publications
Total number of publications: 15
2021
-
Algoritmizace každodennosti: k problematice hledání rovnováhy mezi člověkem a technikou
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Card sorting a jeho místo v designovém procesu
Year: 2021, type: Popularization text
-
Co nebylo v učebnici – rozvoj kompetencí a gramotností žáků z perspektivy učícího knihovníka
Year: 2021, type:
-
Experimentální edtechové uzly KISKu
Year: 2021, type: Workshop
-
Kompetenční rámec učícího knihovníka
Year: 2021, type: Workshop
-
Kompetenční rámec učícího knihovníka se zaměřením na evaluaci
Year: 2021, type: Workshop
-
Kvalitní informace pro efektivní interdisciplinární intervenci
Year: 2021, type: Popularization text
-
Mediální vzdělávání v knihovnách a jeho aktuální výzvy
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Principles and dilemmas of information ethics with regard to the problem of disinformation
Knižničná a informačná veda = Library and information science, year: 2021
-
Service Design Maturity Model
Year: 2021, type: Popularization text