Informace o projektu
Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
- Kód projektu
- GA17-03643S
- Období řešení
- 1/2017 - 12/2019
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
Projekt si klade za cíl identifikovat, jakým způsobem spolu souvisí podoba výukové komunikace a vzdělávací výsledky žáků, a to v prostředí druhého stupně základních škol (ISCED 2A). Vzdělávací výsledky žáků budeme sledovat v oblasti čtenářské gramotnosti, podobu výukové komunikace ve výuce literární výchovy.
Metodologie navrhovaného projektu je složena z kvantitativní a kvalitativní fáze. V kvantitativní fázi proběhne strukturované pozorování výukové komunikace na vzorku 40 tříd. Budeme zaznamenávat především kvantitu a kvalitu student talk. Data z pozorování budou dávána do souvislosti s výsledky sledovaných žáků ve standardizovaných testech čtenářské gramotnosti. V následující kvalitativní fázi budeme na vzorku 4 záměrně vybraných tříd detailně zkoumat vzorce participace u různých typů žáků – z hlediska míry jejich participace a z hlediska jejich vzdělávacích výsledků. Budeme popisovat různé vzorce participace a způsoby jejich konstruování ve školní třídě.
Publikace
Počet publikací: 40
2023
-
Teachers‘ productive error management behavior as integral part of whole class interaction
Rok: 2023, druh: Další prezentace na konferencích
2022
-
Produktivní práce učitele s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou
Studia Paedagogica, rok: 2022, ročník: 27, vydání: 1, DOI
2021
-
Classroom Space and Student Positions in Peer Social Networks : An Exploratory Study
Studia paedagogica, rok: 2021, ročník: 26, vydání: 2, DOI
-
Produktivní práce učitele s chybou jako projev spravedlivého přístupu k žákům
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
The relationship between peer status and students’ participation in classroom discourse
Educational Studies, rok: 2021, ročník: 47, vydání: 4, DOI
2020
-
Are student engagement and peer relationships connected to student participation in classroom talk?
Learning, Culture and Social Interaction, rok: 2020, ročník: 26, vydání: September, DOI
-
Diferenciace učitele v přístupu k chybám vybraných skupin žáků
Rok: 2020, druh: Další prezentace na konferencích
-
Silent students and the patterns of their participation in classroom talk
Journal of the Learning Sciences, rok: 2020, ročník: 29, vydání: 4-5, DOI
2019
-
Argumentace ve výuce : Případová studie role učitele v utváření epistemického klimatu při diskusi bohaté na argumenty
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích
-
Assessment of the quality of arguments in classroom discourse : An attempt at applying philosophical analysis to a qualitative analysis of student arguments in classroom discourse
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích