Informace o projektu
Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění
(KUME 2014)
- Kód projektu
- MUNI/A/0813/2013
- Období řešení
- 1/2014 - 12/2014
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
- Mgr. Markéta Hrozová, Ph.D.
- Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
- Mgr. Pavla Klusáčková, Ph.D.
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
- Mgr. Jana Kubrická, Ph.D.
- Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
- Mgr. Michal Lupač, Ph.D.
- Mgr. Tomáš Mohapl Doležal
- Mgr. Josef Moravec
- Ing. Mgr. Karel Ševčík, Ph.D.
- doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.
Cíl projektu spočívá v rozpracování teoretických rámců a výzkumných nástrojů umožňujících empirické zkoumání vybraných proměnných vztahujících se ke kurikulu ZŠ. Ke zpracování tématu se přistupuje z perspektivy obecné pedagogiky, srovnávací pedagogiky a oborových didaktik. Vychází se přitom z aktuálně zpracovávaných disertačních prací studentů doktorského studijního programu Pedagogika, obor Pedagogika, který je realizován na Pedagogické fakultě MU. Řešení projektu je relevantní nejen v rovině základního (metodologického) výzkumu, ale také s ohledem na probíhající školskou reformu, která vstupuje do fáze, v níž by významnou roli měla sehrávat implementace kurikula. Výsledky projektu mohou být potenciálně využitelné pro rozpracování systému monitoringu implementace a evaluace kurikula v České republice.
Publikace
Počet publikací: 13
2015
-
Umělecký text v didaktickém aparátu čítanek pro primární školy: výsledky analýzy
Pedagogická orientace, rok: 2015, ročník: 25, vydání: 2, DOI
2014
-
Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ
Rok: 2014, druh: Konferenční abstrakty
-
Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy: návrh výzkumného nástroje
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Individuální čtenářství žáka a faktory, které je ovlivňují: vybrané výsledky výzkumu
Karolína Pešková et al. Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění, rok: 2014, počet stran: 16 s.
-
K výuce dějepisu na základních školách v České (Československé) republice v letech 1989–2013
Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, rok: 2014, ročník: 28/2014, vydání: 1
-
Kategoriální systém jako nástroj pro komparaci kurikulárních dokumentů tělesné výchovy
Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění, rok: 2014, počet stran: 11 s.
-
Komparace kurikulárních dokumentů tělesné výchovy – vývoj výzkumného nástroje a hledání koncepcí tělesné výchovy na základě analýzy dokumentů
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění
Rok: 2014, počet stran: 132 s.
-
Perception of Electronic Textbooks by Pupils of Lower Secondary School: Results of a Questionnaire Study
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích