Informace o projektu
Zřízení laboratoře pro integrovanou environmentální výuku
- Kód projektu
- FRVS/2042/2012
- Období řešení
- 1/2012 - 12/2012
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Fond rozvoje vysokých škol
- A - Informační technologie
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- environmentální vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, laboratorní vybavení, měření, pokusy, didaktika, fyzika, obnovitelné zdroje energie, záření, analýza plynů
Hlavní náplní projektu je vybavení výukové laboratoře na PdF MU moderními přístroji s cílem zefektivnit environmentálně zaměřenou výuku. Investice na pořízení přístrojů podpoří samostatnou práci studentů v několika stávajících předmětech a jejich tvůrčí práci během zpracování seminárních a závěrečných prací. V posledním desetiletí usiluje katedra fyziky PdF MU o předání kvalifikovaných údajů z environmentální oblasti nejen pro studentům učitelství fyziky, ale také všem studentům učitelství na Pedagogické fakultě MU. Pro rozšíření výuky v praktikách připravíme nové laboratorní úlohy tak, abychom pokryli větší spektrum zkoumaných fyzikálních veličin. Projekt pomůže přizpůsobit obsah a metody vzdělávání učitelů novým poznatkům, a zvýšit atraktivitu technických a přírodovědných předmětů na školách.
Výsledky
S přispěním FRVŠ projektu č.2042/2012/A/a mohla být zřízena laboratoř pro environmentální výuku. V roce 2012 byly pořízeny měřicí přístroje v celkové ceně 1750 tis. Kč. ke zdokonalení výuky v laboratořích katedry fyziky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Laboratorní práce byly díky přístrojovému vybavení z projektu obohaceny o 8 úloh. Pořízené přístroje dovolují měřit infračervené radiační toky, sledovat parametry účinnosti palivového článku, studovat fotoelektrický jev solárních článků, měřit viskozitu nenewtonovských kapalin, studovat šíření ultrazvukového signálu, modelovat chování plynu, analyzovat spaliny v ovzduší, zpřesnit a zdokonalit řadu elektrických měření. Rozšířené vybavení se využívá rovněž pro demonstrační účely v přednáškách a seminářích, kde reálný experiment silně přispívá k uvědomění a pochopení hlubších souvislostí sledovaných jevů. Vybavení laboratoře se uplatní rovněž pro semestrální projekty, bakalářské i diplomové práce. Naše pracoviště nyní může zajistit i praktickou environmentální výuku budoucích přírodovědných učitelů se soudobou kvalitní technikou, srovnatelnou s vybavením výukových laboratoří na vysokých školách v Evropské unii a ve světě.