doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.

docentka – Ústav pedagogických věd


korespondenční adresa:
Arna Nováka 1/1, 602 00 Brno

kancelář: bud. C/C.426
Arna Nováka 1
602 00 Brno

Zobrazit na mapě

Životopis

Životopis

Identifikace osoby
  • doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D., narozena 1. září 1958 v Brně
Pracoviště
  • Filozofická fakulta
    Ústav pedagogických věd
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2006 Masarykova Univerzita, Brno, Pedagogická fakulta. Habilitace v oboru pedagogika.
  • (1996 - 1999) Univerzita Palackého Olomouc, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Externí doktorské studium, pedagogická psychologie (Ph.D.) Disertační práce: K diagnostice připravenosti předškolních dětí ke čtení
  • (1983) Masarykova univerzita (UJEP) Brno, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, rigorózní zkouška (PhDr.)
  • (1978 - 1982) Masarykova univerzita (UJEP) Brno, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Studium jednooborové psychologie.
  • (1974 - 1978) Gymnázium Brno, Elgartova.
  • Absolvované kurzy a výcviky:
    (2002 - 2004) Výcvik v supervizní práci. APPŠ.
    (1999 - 2001) Jednoletý lektorský výcvik v systemickém přístupu. ISZ, Praha
    (1996 - 1999) Systemický přístup v psychoterapii (tříletý studijní a výcvikový kurz), ISZ Praha
    (srpen 1996, květen 1997) Hledání a léčba vnitřního dítěte. IPIPPAP, Olomouc
    (listopad 1996) Strategie a taktiky mezilidské komunikace. IPIPPAP, Olomouc
    (listopad 1992) Neverbální komunikace. SPS, Brno
    (březen 1991, březen 1997) Bálintovské skupiny. SPS, Brno. IPPP Praha
Přehled zaměstnání
  • (březen 2009 - dosud) docentka, Ústav pedagogických věd, FF MU Brno
  • (září 2022 - dosud) - školní psycholožka na SŠ (úvazek 0,3)
  • (srpen 2002 - dosud)odborná asistentka, docentka, Katedra společenských věd ve sportu, FSpS MU Brno
  • (březen 1995 - červenec 2002) odborná asistentka, Katedra psychologie, PedF MU Brno
  • (září 1994 - březen 1995) učitelka psychologie, SOU Královopolská, Brno
  • (leden 1989 - září 1994) poradenská psycholožka, Pedagogicko-psychologická poradna m. Brna.
  • (září 1986 - leden 1989) sociální pracovnice, psycholožka (práce a řízení) v DI Služba Brno
Pedagogická činnost
  • Základy psychologie, Práce s klientem, Školní poradenství, Psychologie osobnosti, Pedagogická psychologie. Výuka v kurzu DVPP pro výchovné poradce
Vědeckovýzkumná činnost a spolupráce na projektech
  • Hlavními oblastmi profesionálního zájmu je vzdělávání učitelů, další vzdělávání učitelů, mentoring, školní psychologie a psychologické poradenství.
  • Spolupráce na mezinárodních projektech:
    (2023 - 2025) Erasmus+ project: COSERE – Collegial Support for Resilience and Growth in Education (PROJECT NUMBER: 2022-1-LV01-KA220-SCH-000086643)
    (2023 - 2024) Spencer Foundation project: Investigating Educational Policy-Making and its Responsiveness to Challenges in the World. A Qualitative Research Study in Four Transitioning Contexts: Georgia (USA), Poland, Czech Republic, and Wales. (Spencer Reference #: 202300281)
    (2019 - 2021) Erasmus + projekt Role of Universities in the Regional Development(609741-EPP-1-2019-1-GE-EPPKA2-CBHE-SP)
    (2019-2020) Erasmus + projekt Enhancing European teacher education through University schools (2018-1-DE01-KA203-004221)
    (2019 - 2022) Erasmus+ Teaching Practice Partnership Model in PreService Teacher Education (2019-1-SI01-KA203-060579)
    (2019 - 2022) Erasmus+ projekt Coaching for staff professional development in education (CoDe 2019-1-LV01-KA201-060345)
    (2017 - 2020) Erasmus+ KA 201 Spolupráce škol. Koordinace mezinárodního projektu 2017-1-CZ01-KA201-035502 Leading Learning by Networking.
    (2015-2016) Norské fondy: Better Learning in Schools. Projekt institucionální spolupráce NF-CZ07-ICP-3-3292015 (s Ostfold University in Halden)
    (2013-2014) Evropská unie: Projekt Professional Learning through Reflection promoted by Feedback and Coaching (528356-LLP-2012-CH-COMENIUS-CM)
    (2012-2015) Evropská unie - Projekt Master in Higher Education Management: Developing Leaders for Managing Educational Transformation (TEMPUS-1-2012-1-AM-TEMPUS-JPCR)
    (2012-2015) Evropská unie - Projekt Developing leadership capacity for data-informed school improvement (526499-LLP-1-2012-SI-COMENIUS-)
    (2005-2009) Socrates-Comenius 2.1 ECOLAB Economy and Labour World 226388-CP-1-2005-DE-COMENIUS-C21
    (2003-2005) Socrates - Comenius 2.1: PROFILE - Professional Investigation and Learning for Headmasters . Projekt č. 106142-CP-1-2002-1-DE-Comenius-C21.
    (2002 - 2004) Socrates - Comenius: 94349-CP-1-2001-1-DE-Comenius-C21: BWO - Lehrerfortbildung: Berufswahlorientierung und Berufliche Integration von Jugendlichen.
    (2000-2001)Mezinárodní projekt v rámci programu Leonardo da Vinci FIN/99/1/067107/PI/I.1.1.c/FPC: Rainbow - Vstříc evropské duze - zvyšování vzájemného kulturního vědomí mezi poradci. Lektorka, spolupráce s NVF a IPPP ČR Praha.
    (2000-2001)Mezinárodní projekt v rámci programu Leonardo da Vinci CZ/99/1/10/PI/I.1.1.c/FPC" Counstraining - Vzdělávání výchovných a kariérových poradců distanční formou. Vypracování výukového materiálu Psychologické poradenství.

  • Výzkumné a rozvojové granty:
    (2018 - 2020) GAČR spoluřešitelka Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition (GA18-07537S)
    (2013-2015) Spoluřešitelka projektu "Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace" (Grantová agentura Masarykovy univerzity)
    (2010 - 2012) GAČR Procesy organizačního učení ve škole a jejich řízení. Spoluřešitelka. Rešitel: prof. Milan Pol
    (2008-2010) GAČR 406/08/0176 - výzkumný projekt Učitelé v pozdní fázi kariéry - řešitelka
    (2003-2005)GAČR 406/03/0700 - výzkumný projekt Psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů (řešitelka)
    (1998-1999) - Rezortní výzkum MŠMT, grant RS 97 124 - Společenské změny a škola: spolupráce učitelů jako klíčový faktor autonomního rozvoje školy (spoluřešitelka)
    (1998) - Výzkumný grant RSS č. 18/1997 - Higher School Education of Teachers and the Changing Paradigm of the Teachers Profession. The Case of the Czech Republic in the Mid-1990s (řešitelka)
    (2011) FRVŠ č. 2165 Kariérové a profesní poradenství (řešitelka Dr. Hloušková)
    (2010) FRVŠ č. 850/2010 Pedagogická diagnostika. Řešitelka projektu.
    (2008) FRVŠ č. 636/2008 Inovace studijního programu: Podpora výzkumných kompetencí studentů učitelství
    (2006) FRVŠ TO F5 d č. 1036 Psychologie pro učitele : studijní materiály multimediálního charakteru (řešitelka)
    (2005) FRVŠ TO F5 d č. 1312 Inovace předmětu Psychologie pro učitele: studijní materiály a diskusní fórum v multimediální podobě (řešitelka)
    (2004)FRVŠ TO C b č.455 Elektronické studentské poradenské a informační centrum FSpS MU Brno (spoluřešitelka)
    (2003) Grant FRVŠ TO:B g č. 697: Krizově-intervenční kompetence učitelů (řešitelka)
    (2000 - 2001) Grant VNJH HESP 007 - Inovace psychologické pregraduální přípravy učitelů (řešitelka)
  • PROJEKTY ESF:
    2013-2015 OP LZZ Strategie Age managemntu v ČR (AIVD)
    2011-2012 Zkušenostně-reflektivní učení (MU Brno www.acor.cz)
    2010-2011 Age management. (AIVD Praha, UP Olomouc, MU Brno)
    2010-2012 Cesta ke kvalitě. Autoevaluace - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení. Spolupráce na projektu - standardizace metod. Koordinátor NUOV Praha, MŠMT ČR.
    2005 - 2014 Metodička pro JM v rámci projektu ESF: Rozvoj a zdokonalení integrovaného informačního a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání. Vzdělávání, informace,poradenství - kariéra (rozvoj školních poradenských pracovišť). A navazujících projektů RŠPP a RAMPS. Koordinátor projektu IPPP ČR/NUV Praha.
Akademické stáže
  • (březen 2006) Program Socrates - ARION 05-CZE01-S2A01-00013-1 Barcelona, téma: Formación permanente del profesorado: la formacion de profesorado formador. (Další vzdělávání učitelů: vzdělávání lektorů)
    (březen 2001) Program Leonardo da Vinci CZ/00/A/F/EX/134190: stáž ACADEMIA, Paříž, Francie. CIO - Informační centrum pro profesionální orientaci. Téma: psychologické poradenství pro profesionální orientaci.
  • (červenec 2000) Socrates-Comenius 57134-CP-2-1999-1-F1-Comenius-C31: International Programme for Women in Educational Management. Training the Trainers. OPEKO (National centre for professional Development in Education), Heinola, Finsko.
  • (květen 2000) Socrates - ARION study visit (A-99-092), Francie, IUFM (univerzitní institut pro vzdělávání učitelů) Valence. Téma: vzdělávání a další vzdělávání učitelů
  • (leden - březen 1998 ) TEMPUS IMG (1016/97), Francie, Université Nancy II, UFR Connaissance de l homme. Individuální studijní pobyt.
  • (říjen 1991) Reciproční stáž DÚM Brno. Institut Médico-pédagogique, (výchovný ústav) Suarlée, Namur, Belgie. Téma: sociální pedagogika
Univerzitní aktivity
  • Členka oborové rady doktorských studijních programů Pedagogika a Psychologie FF MU. Členka oborové rady učitelského studia PřF MU
Mimouniverzitní aktivity
  • Členka oborové rady doktorských studijního programu Školní psychologie na Panevropské univerzitě v Bratislavě.
  • Členství v organizacích a společnostech:
    Zástupkyně ČR v SC Psychology in Education EFPA do 2024
    Dosud: Členka výboru Asociace školní psychologie ČR

  • Školní psycholožka na SŠ Lektorka v kurzech a seminářích v rámci dalšího vzdělávání psychologů, učitelů a ředitelů škol. (Témata: Spolupráce učitelů, psychologie ve školním managementu, mentoring atd. - AISIS, Pomáháme školám k úspěchu, KVIC Nový Jičín, Ostrava, Vysočina Education atd.;)
Vybrané publikace
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Učící se dospělí : pohled vývojové psychologie a psychologie osobnosti. In Rabušicová, Milada. Učení a vzdělávání dospělých. Kontexty, teorie a výzkumy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2024, s. 153-175. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3914-9. info
  • MAZURKIEWICZ, Grzegorz; Milan POL; Bohumíra LAZAROVÁ; Mika RISKU; Slavica ŚEVKUSIČ a Vilmos VASS. Intellectual Capital and Collaborative Professionalism in Education : Case Studies of Some European Countries. In Cheng, Eric C. K. Managing School Intellectual Capital for Strategic Development : Lessons from Asia and Europe. 1. vyd. London: Routledge, 2023, s. 160-176. Asia-Europe Education Dialogue. ISBN 978-0-367-55752-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4324/9781003094999-16. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Milan POL; Vladimír MOŠKVAN; Karl-Heinz GERHOLZ; Jörg NEUBAUER; Hannes REINKE; Anne WAGNER; Nils MARKO; Johannes SEITLE; Karl WILBERS; Bjorn Ivar MIDJO; Kari SMITH; Ingrid STENØIEN; Luis TINOCA a Tiago TEMPERA. Building University Schools in Teacher Education Programmes : Guidelines and Suggestions. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2021, 54 s. ISBN 978-80-210-9901-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9901-2021. URL info
  • BORMANN, Inka; Katja BRØGGER; Milan POL a Bohumíra LAZAROVÁ. COVID-19 and its effects : On the risk of social inequality through digitalization and the loss of trust in three European education systems. European Educational Research Journal. 2021, roč. 20, č. 5, s. 610-635. ISSN 1474-9041. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1177/14749041211031356. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Milan POL; Ruud LELIEUR; Wouter SCHELFHOUT; Jan VANHOOF; Kristin VANLOMMEL; Mateja BREJC; Justina ERCULJ; Tornbjorn HORTLUND; Kristina MALMBERG; Linda DEVLIN; Rachel MORGAN-GUTHRIE; Tracy WALLIS; Daniel CEBRIÁN a Manuel CEBRIÁN. Učení se prostřednictvím sítí a jeho vedení. Příručka.. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 99 s. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Milan POL; Ruud LELIEUR; Wouter SCHELFHOUT; Jan VANHOOF; Kristin VANLOMMEL; Mateja BREJC; Justina ERČULJ; Torbjorn HORTLUND; Kristina MALMBERG; Linda DEVLIN; Rachel MORGAN-GUTHRIE; Tracy WALLIS; Daniel CEBRIÁN a Manuel CEBRIÁN. Leading Learning Networks in Education. Theoretical Framework and School Leaders´ Perspectives across Europe. 1. vyd. Brno: Masaryk University Press, 2020, 100 s. Masaryk University Press. ISBN 978-80-210-9589-2. info
  • ARNOLD, Chris; Mojča JURIŠEVIČ; Bohumíra LAZAROVÁ a José Antonio LEÓN. Evidence in School Psychology : What counts? In European Congress of Psychology, 2-5 July 2019, Moscow, Russia. 2019. URL info
  • HLAĎO, Petr; Bohumíra LAZAROVÁ a Lenka HLOUŠKOVÁ. Career adaptability of vocational education and training graduates in the period of prospective school-to-work transition. Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2019, roč. 24, č. 2, s. 59-83. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-2-3. URL info
  • JURIŠEVIČ, Mojča; Bohumíra LAZAROVÁ a Eva GAJDOŠOVÁ. Evidence–Based Practice for Psychologists in Education : A Comparative Study from the Czech Republic, Slovakia, and Slovenia. Psychology in Russia. Moskva: Russian Psychological Society and Faculty of Psychology of Lomonosov Moscow State Universit, 2019, roč. 12, č. 4, s. 79-100. ISSN 2074-6857. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11621/pir.2019.0405. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Petr HLAĎO a Lenka HLOUŠKOVÁ. Perception of Teacher Support by Students in Vocational Education and Its Associations with Career Adaptability and Other Variables. Psychology in Russia. Moskva: Russian Psychological Society and Faculty of Psychology of Lomonosov Moscow State Universit, 2019, roč. 12, č. 4, s. 47-64. ISSN 2074-6857. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Petr HLAĎO a Lenka HLOUŠKOVÁ. Kariérová adaptabilita virtuální generace. In Duševné zdravie a wellbeing virtuálnej generácie, 21. 11. 2018, Bratislava. 2018. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. School psychologists in inclusive education : Two cases from the Czech Republic. In Arnold, Christopher; Horan, Jacqueline. Inclusive Educational Practice in Europe. Psychological Perspectives. London: UCL Institute of Education Press, 2017, s. 26-48. UCL 1. ISBN 978-1-85856-819-5. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Lenka HLOUŠKOVÁ; Milan POL a Kateřina TRNKOVÁ. Proměny práce školních psychologů v proinkluzivně naladěných školách. Pedagogická orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2017, roč. 27, č. 2, s. 287-307. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2017-2-287. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring ve školách. In Mária Pisoňová a kol. Školský manažment. Terminologický a výkladový slovník. 1. vyd. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017, s. 79-81. ISBN 978-80-8168-660-3. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Dan Roger STRÄNG; Roald JENSEN a Dag SØRMO. Podpora učení ve školách. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 147 s. ISBN 978-80-210-8310-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8310-2016. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Dan Roger STRÄNG; Roald JENSEN a Dag SØRMO. Support for learning in schools. First edition. Brno: Masaryk university, 2016, 147 s. ISBN 978-80-210-8311-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8311-2016. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Dan Roger STRÄNG; Roald JENSEN a Dag SØRMO. Stotte til laering i skolen. Første utgave. Brno: Masaryk university, 2016, 147 s. ISBN 978-80-210-8312-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8312-2016. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Milan POL; Jana POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ; Václav TROJAN a Tomáš BOUDA. Working with data : Both an opportunity and challenge for school leaders. The New Educational Review. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2015, roč. 40, č. 2, s. 81-93. ISSN 1732-6729. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15804/tner.2015.40.2.07. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava; Marie VÍTKOVÁ; Barbora BOČKOVÁ; Ilona BYTEŠNÍKOVÁ; Lenka HLOUŠKOVÁ; Radka HORÁKOVÁ; Ivona JEDLIČKOVÁ; Geraldina PALOVČÍKOVÁ; Petr KOPEČNÝ; Bohumíra LAZAROVÁ; Dagmar OPATŘILOVÁ; Hana OŠLEJŠKOVÁ; Karel PANČOCHA; Jarmila PIPEKOVÁ; Milan POL; Lucie PROCHÁZKOVÁ; Evžen ŘEHULKA; Lenka SLEPIČKOVÁ; Ivo ŠLAPÁK; Kateřina TRNKOVÁ; Martin VRUBEL a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 363 s. ISBN 978-80-210-8093-5. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Lenka HLOUŠKOVÁ; Kateřina TRNKOVÁ; Milan POL a Josef LUKAS. Řízení inkluze ve škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 179 s. ISBN 978-80-210-8037-9. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Milan POL; Lenka HLOUŠKOVÁ a Kateřina TRNKOVÁ. Inkluze s podmínkou: poradenská podpora pro inkluzivní vzdělávání. In Psychológia - škola - inklúzia, Bratislava, 4.-5. 9. 2014. 2014. info
  • POL, Milan; Lenka HLOUŠKOVÁ; Bohumíra LAZAROVÁ; Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Když se školy učí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 196 s. ISBN 978-80-210-6130-9. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Intervence školních psychologů - mezi zkušeností a vědou. In Diagnostika a intervenční postupy ve školní psychologii, Zlín, 30.-31.8.2013. 2013. info
  • POL, Milan; Lenka HLOUŠKOVÁ; Bohumíra LAZAROVÁ; Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Organizational learning in Czech schools explored. In Asku, Mualla; Sabanci, Ali; Aksu, Türkan. Educational leaders as change agents: meeting an uncertain future: proceedings of the 21th Annual Conference of the European Network for Improving Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM), Antalya, Turkey, 27th - 29th September 2012. Ankara: Akdeniz University, Faculty of Education, 2013, s. 187-197. ISBN 978-605-4483-15-0. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. L'éducation inclusive des éleves socialement défavorisés en République tcheque: les barrieres, les meilleures pratiques et les défis pour les écoles. In 23eme Congres de l'AFPEN, Nice, France, 26-28 septembre 2013. 2013. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Bohumíra LAZAROVÁ. The specific features of professional aspirations of pupils with special educational needs in Czech basic schools. Online. In Odabasi, Hatice Ferhan. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Neuveden: Elsevier, 2013, s. 296-301. ISSN 1877-0428. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.193. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra; Milan POL; Lenka HLOUŠKOVÁ; Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Support for organizational learning in Czech basic schools. Online. In Odabasi, Hatice Ferhan. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Neuveden: Elsevier, 2013, s. 302-307. ISSN 1877-0428. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.194. URL info
  • HLOUŠKOVÁ, Lenka; Milan POL; Bohumíra LAZAROVÁ; Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Moral Dilemmas in the Leadership of Organizational Learning in Schools. In Lárusdóttir, Steinunn Helga; Jóhansson, Ólafur H.; Hansen, Börkur. Education and practice of school leaders : the ethical dimension. Reykjavík: University of Iceland, 2012, s. 111-126. ISBN 978-9935-9025-4-2. info
  • CIMBÁLNÍKOVÁ, Lenka; Jiří FUKAN; Bohumíra LAZAROVÁ; Dagmar NAVRÁTILOVÁ; Petr NOVOTNÝ; Radka ODRAZILOVÁ; Zdeněk PALÁN; Milada RABUŠICOVÁ; Milena RAJMONOVÁ; Lenka ŘEHÁKOVÁ a Ilona ŠTOROVÁ. Age management pro práci s cílovou skupinou 50+ : metodická příručka. 1. vyd. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2012, 160 s. ISBN 978-80-904531-5-9. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Czech Republic. In Glenn, Charles L.; De Groof, Jan. Balancing Freedom, Autonomy and Accountability in Education. Volume 2. Nijmegen (The Netherlands): Wolf Legal Publishers, 2012, s. 69-98. ISBN 978-90-5850-906-2. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Vliv věku na výkon profese. Andragogika. Praha: Academia Economia, 2011, roč. 15, č. 3, s. 7-8. ISSN 1211-6378. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Teachers in the late phase of their career. International Journal on New Trends in Education and Their Implications. 2011, roč. 2, č. 2, s. 9-17. ISSN 1309-6249. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2010, roč. 55, 3-4, s. 254 - 264. ISSN 0031-3815. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Teachers in the late stage of their career: on the methodology of the research and its first results. In Proceedings of International conference on educational science ICES 08. 1. vyd. Famagusta: Eastern Mediterranean University, 2009, s. 1338-1343. ISBN 978-975-8401-66-6. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. The Self-Concept of Late-Career Teachers: Inspiration for School Leadership. Izglitibas vadiba – Education management. Lotyšsko, Riga: Latvijas Universitate, 2009, roč. 749, č. 1, s. 79-88. ISSN 1407-2157. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Mimoškolní edukátoři. In Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 436-441. Encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie. Praha, 2008, LII, č. 5, s. 480-492. ISSN 0009-062X. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Základy psychologie s aplikacemi do ekonomické a manažerské praxe. Rašínova vysoká škola, 2008, 64 s. ISBN 978-80-87001-12-7. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Nauczyciele kończacy kariere zawodowa. Dyrektor szkoly. Miesiecznik kierowniczej kadry oswiatowej. Warszawa, 2007, roč. 3 (159), 3 (159), s. 14-18. ISSN 1230-9508. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Další vzdělávání učitelů: k problematice rezistence. Pedagogické rozhĺady. Banská Bystrica, 2007, roč. 16, č. 3, s. 14-17. ISSN 1335-0404. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Miroslava ČAPKOVÁ. Climate in the school: ways of co-operation of teachers and school psychologists. In School and Health 21 (2). 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 409-416. ISBN 978-80-7135-138-2. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Další vzdělávání učitelů: k problematice rezistence. In Ako se učitelia učia? 1. vyd. Prešov: MPC Prešov, 2007, s. 15-20. ISBN 978-80-8045-493-7. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2006, 230 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-114-6. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Vladimír JŮVA. Trenér a jeho cesta k profesi. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 99-112. ISBN 80-210-4136-6. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: rezistence vůči změně. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2005, LV, č. 2, s. 102 - 118. ISSN 0031-3815. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Alice PROKOPOVÁ. Škola - přirozené místo pro profesionální rozvoj učitelů? In Kvalita života v škole v centre pozornosti výskumných projektov. Bratislava: Pedagogická fakulta UK Bratislava, 2005, s. 90-96, 8 s. ISBN 80-969-146-2-6. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Poznatky výzkumů pro praxi vedení škol. Zkušenosti z projektu Profile. In Kvalita života v škole v centre pozornosti výskumných projektov. Bratislava: Pedagogická fakulta UK Bratislava, 2005, s. 97-102. ISBN 80-969-146-2-6. info
  • OROSOVÁ, Oĺga; Andrea MADRASOVÁ-GECKOVÁ; Mária ŠLÉŠKOVÁ; Beáta GAJDOŠOVÁ a Bohumíra LAZAROVÁ. Psychológia a pedagogická psychológia I. vybrané kapitoly zo všeobecnej, vývinovej, sociálnej a pedagogickej psychológie pre učiteĺov. Košice: UPJŠ Košice, 2005, 235 s. ISBN 80-7097-593-8. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Výuka psychologie a psychologická příprava studentů pro život a profesi: dvě strany jedné mince. In Sociální aspekty studia tělesné výchovy a sportu. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, s. 39-46. ISBN 80-7315-112-X. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Osobnost učitele a rezistence vůči změně. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická. U10: Změny a inovace ve vzdělávání. 1. vyd. Brno: Filozofická fakulta MU Brno, 2005, s. 109-122. ISBN 80-210-3891-8. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Specific School Measures for Career Guidance of Socially Handicapped Children and Low Achievers. 1. vyd. Soest: Landesinstitut für Schule, 2004, 55 s. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Alice PROKOPOVÁ. Psychological Aspects of In-service Teacher Training: Educational Needs and Expectations. 2004. Education Line. URL info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Alice PROKOPOVÁ. Učitelé a jejich další vzdělávání: k některým psychologickým aspektům. Pedagogika. Praha: UK Praha, 2004, LIV, č. 3, s. 261-273. ISSN 0031-3815. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Profesionální rozvoj učitele a duševní zdraví: k problematice resistence vůči změně. In Teachers and Health. Brno: Paido, 2004, s. 137-144. ISBN 80-7315-093-X. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Professional development of a teacher and mental health: towards the topic of the resistance to change. In Teachers and health. Brno: Paido, 2004, s. 127-136. ISBN 80-210-3634-6. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Oĺga OROSOVÁ. Školní psycholog a profesionální rozvoj učitele. In Svatoš, T.; Mareš, J. (Eds.) Novinky v pedagogické a školní psychologii. Zlín: AŠP ČR a SR, LINGUA, 2004, s. 9-13. ISBN 80-239-1407-3. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Možnosti spolupráce učitelů a školních psychologů. Učitelské listy : měsíčník Agentury Strom. Praha: Agentura Strom, 2003, roč. 10, č. 5, s. 14-15. ISSN 1210-6313. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Alice PROKOPOVÁ. Některé psychologické aspekty dalšího vzdělávání učitelů. In Práca a jej kontexty. 1. vyd. Bratislava: Stimul, 2003, s. 88-97. ISBN 80-88982-75-8. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Milan POL. On efforts to collegially develop teacher professionalism. In A Conference Tells Its Story. 1. vyd. Chelmford Essex: Earlybrave, 2002, s. 171-176. ISBN 1-900432-40-4. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Ke vztahu učitelů a školních psychologů: paradoxy učitelských objednávek. In Psychológia v škole. 1. vyd. Košice: PF UPJŠ Košice, 2002, s. 196-201. ISBN 80-7097-497-4. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem reflexivní práce ve vzdělávání učitelů. In Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 54-70. ISBN 80-7315-013-1. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Explicitační rozhovor - užitečná technika profesionálního rozvoje učitele. Pedagogika. Prha: PedF UK, 2000, L, č. 2, s. 163-172. ISSN 3330-3815. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem předškolní diagnostiky připravenosti dětí k nácviku čtení. In Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, s. 72-75. ISBN 80-7178-389-7. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráca učiteĺov -podmienka rozvoja školy. 2. vyd. Prešov: Metodické centrum Prešov, 2000, 93 s. ISBN 80-8045-192-3. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a David ONDRUŠ. Dva pohledy na náplň práce školního psychologa. Školský psychológ. Hradec Králové: AŠP SR a ČR, 2000, roč. 10, 1/2, s. 2-9. ISSN 1212-0529. info
  • POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: STROM Praha, 1999, 78 s. ISBN 80-86106-07-1. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. A. Inizan: Prediktivní baterie čtení. Metodický materiál IPPP ČR Praha. 1. vyd. Praha: IPPP ČR, 1999, 28 s. Metodický materiál. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. 1. vyd. Praha: STROM, 1998, 62 s. Škola 21. ISBN 80-86106-00-4. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Škola a školní zralost dětí. In Vedení školy. 1. vyd. Praha: RAABE, 1998, s. 1-12. ISBN 80-902189-7-0. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Systemický přístup a sebereflexe v práci učitele - skepse nebo naděje? Pedagogická orientace. Brno: Pedagogická společnost, 1997, roč. 1997, č. 4, s. 19-23, 4 s. ISSN 1211-4669. info

22. 1. 2025

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.